torsdag 2. august 2018

Gammelt nytt fra feriehagen

Jeg har ikke delt så mye fra feriehagen i år. Tørken og varmen har gitt herlige dager i hagen, men tøffe kår særlig for nyplantede sommerblomster. Med mye åpen jord blir det desto tørrere, selv georginene har tatt seg ekstra god tid i år. Altså ikke mye blomstring fra årets nye håpefulle, og heller ikke så god fart i alle de som er godt etablerte. De fleste bildene i dette innlegget er tatt i første halvdel av juli.


Jeg har vannet nesten hver kveld, men så er det jo rimelig tørt de periodene jeg ikke er innom. Nabohelp er aktivisert, men bare for noen få utvalgte - det får jo være måte på, selv om naboen nesten har hatt plenklippefri i år.

Det er med andre ord bare å skru av frodighetsønsket for i år, og heller nyte temperatur og oppholdsvær. Og noe blomstring har det jo blitt, uansett.


En av mine dårlige samvittigheter, klaterosen (Rosa 'Blaze Superior'), har vært svært generøs i år, selv om den står i sørveggen der det først blir vannmangel. Ikke har jeg vannet den heller. Samvittigheten skyldes imidlertid at den verken ble beskåret eller gjødslet i vår.


Også Duftskjærsminen (Philadelphus) - dessverre en feilvare som *ikke* dufter - har blomstret rikt. Den lyser skikkelig opp i hagen mens det står på.


Jeg fikk ekstremt høy spireprosent på Zinnia i år. Noen planter ble gitt bort, men et par pynter opp i krukker i feriehagen. Jeg glemte å toppe småplantene, derfor kommer forgreiningen i seneste laget, men sesongen ser jo ut til å bli lang nok til at en saktevoksende plante som denne rekker å utvikle seg. Jeg liker godt denne frøblandingen som gir nokså duse farger.


Orkidéprimulaen (Primula vialii) er visst en gjenganger her på bloggen, det er fordi den er så fin! Det er nå omtrent 5 år siden frøene spirte, og 2 år siden den ene planten ble delt. Det ser ut til at jeg kan dele enda en gang til neste år, og det gleder jeg meg til for Primula er jo så fin i gruppe. Det er forøvrig kommet to nye sorter Primula i feriehagen, begge fra frø og begge ser ut til å blomstre rundt juli. Dette er en slekt med stor variasjon og som det er veldig lett å så selv!


Til slutt, det tørre været har gitt færre snegler, men også færre insekter. Jeg tror det er første sesong at Voksklokken (Kirengeshoma) ikke er blitt bespist av avkommet fra et eller annet insekt som tydeligvis digger å legge sine egg på nettopp denne planten. Halvparten av bladene pleier nemlig å være gjenomhullet, men ikke i år. Ihvertfall ikke ennå :)

Fin august ønskes!

6 kommentarer:

  1. Den ser flott ut den orkidéprimulaene. Mye fint i feriehagen din.

    SvarSlett
  2. Rosene har likt godt det fine og varme været i år, din var et flott syn. Duftskjærsmin er en vakker busk, med og uten duft.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. You have such beautiful looking flowers! I love how unique each of these are from each other... great photos. Thanks for the share, have a fantastic weekend. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlett
  4. Hei!
    Ja, frodighetsønsker får jeg satse på til neste år. Håper det meste klarer seg.
    Vi får konsentrer oss om det som klarer seg. Vi vanner og vanner.
    Ha de godt! Anne

    SvarSlett
  5. Ja, det har vært en fin sommer, med eller uten vanning. Zinniaene jeg fikk av deg har blitt veldig fine. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Takk for hyggelige kommentarer! Straks tilbake i feriehagen igjen, det har regnet endel siden sist så nå blir det spennende om georginene har kommet i blomst eller om de sturer fortsatt. God søndag!

    SvarSlett