onsdag 11. juli 2018

Fugler på bybalkongen

Byens fjærkledde løse fugler er nysgjerrige vesener som ikke spør om lov før de svinger innom en balkong. Grønne vekster, åpen jord, eller kanskje noe pynt som skinner er nok til å lokke dem inn.

De siste ukene har jeg følt meg så heldig med en syngende svarttrost med stamsted like utenfor hjemmekontorvinduet mitt. Verdens vakreste sang, helt magisk å høre på. Men det falt meg ikke inn at fuglen også kunne ta turen innom Skyggebalkongen.


Nå vet jeg jo ikke om det er svarttrosten som sparket ut en mengde jord fra en av pottene på balkongbordet. Det finnes naturligvis rimelig menneskevante skjærer og byduer i området, og sikker en mengde andre arter også. Og når sant skal sies er det sjelden at de besøker meg. Kanskje finner jeg jord på balkonggulvet en eller to ganger i løpet av sesongen, og da kan man nok ikke klage.


Potter med åpen jord er nok mest interessant for de bevingede. Enten de leter etter mat i jorden, eller bruker tørr jord til å pusse fjærdrakten. De har sikkert en lang liste med gangbare unnskyldninger.

I mitt tilfelle var det krukken med Dahlia som fristet. Selv om det er litt grønt, dekker det ikke jorden ennå. De øvrige krukkene er stort sett dekket med planter.

Så, jeg fant noen pyntestein jeg hadde liggendde, og dekket jorden. Det holder kanskje litt på fuktigheten også, så kanskje jeg bør bruke disse fast, uavhengig av fuglebesøk?


Sommerazaleaen over tørket nesten ihjel sist jeg var i feriehagen. Det er ingenting grønt over selve potten, men i enden av nokså lange hengende stengler. Det kommer nye skudd på stengelen, så kanskje blir det grønnere etter hvert, men enn så lenge gjør det seg med litt stein her også.


Så gjenstår det å se om pyntesteinene er så glatte og skinnende at de tiltrekker enda flere og større fugler...

Fin juli-uke! :)

5 kommentarer:

  1. Veldig kjent problemstilling. Her oppe i 5. etasje i nabobygget er det skjærene og duene som regjerer. Jeg har gitt opp å ha særlig med planter (og telys) på verandaen, for de herjer vilt. Vaktmesteren fikk blant annet servert en stemorsblomst på hodet av en skjære tidligere i vår:)

    SvarSlett
  2. Så koselig du har det på balkongen i år :)

    SvarSlett
  3. Rotefugler!
    Familiens stein- og skjellsamlinger, har jeg for lengst tatt i bruk i pottene. Ser fint ut og beskytter mot uttørking.

    SvarSlett
  4. I love this seating area and your decorations for it. I love quaint outdoor furniture like this, so cute! Thanks for the share, hope you have a wonderful day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlett
  5. Så fin balkonghage du har. Det ble fint med steinene i krukkene.

    SvarSlett