fredag 7. juli 2017

Fastboende i feriehagen

I år er det mest futt og fart blant feriehagens fastboende. Jeg har nesten ingen sommerblomster i år, og georginene ligger uvanlig langt etter skjema, men Staudene kommer jo tilbake år etter år - helt til de brått er borte. Så i dag blir det nærstudie av noen av de fargeglade.


Orkidéprimulaen (Primula vialii) har bodd i hagen siden den ble sådd for omtrent fem år siden. Jeg har lest at den lett kan gå ut, så da jeg delte den i fjor var det med bange anelser, men den ene planten er fortsatt blitt til tre, og alle blomstrer greit. Dette er en vakker primula som skiller seg litt fra sine mange artsfrender. Blomsterspirene blir omtrent tretti cm høye og lyser flott opp, om nå bedet ellers er luket eller ei...


Praktveronika (Veronica teucrium) er også en gjenganger som gleder med sine små, blå blomster fra midten av juni og langt inn i juli. Også disse sådde jeg for ca fem år siden, men det er først i år at blomstringen matcher perfekt med mitt opphold i hagen. Disse blir litt slengete, så de må enten klippes litt ned eller støttes opp etter blomstringen.


Jeg bommet litt på Dagliljeblomstringen (Hemerocallis) i år, men fikk med meg innspurten. Den over har jeg sådd for fire år siden, og det er faktisk første gang jeg får se blomstringen. Jeg liker denne gulfargen godt, så varm og fin sammenlignet med den gamle, vanlige dagliljen på bildet under.


Jeg har flere dagliljesorter som jeg ennå ikke har sett i blomst, så neste år kan jeg kanskje oppleve enda en fargevariant for første gang.


Det bor flere sorter Iris i feriehagen, og de passer veldig fint i en hage hvor bedene raskt blir litt rufsete. Men jeg har ennå ikke delt noen av disse plantene, og de fleste har allerede dannet den typiske sirkelen som vel er et signal på at deling begynner å haste. Snart, snart...


Denne hvite mener jeg heter Iris 'White Swan'. I år blomstrer den som aldri før, og er den sistblomstrende i irisbedet.

Her i feriehagen ryddes og lukes det fortsatt hver eneste dag. Det er om å gjøre å få bort rotugress og strå som nå setter frø, så blir kanskje lukejobben litt mindre til neste år.

Nyt helgen der du er! :)

7 kommentarer:

  1. Akkurat nå sitter jeg på skyggebalkongen i byen, og det eneste vi har der er hostaer...Skikkelig hardføre planter.
    Flott med alt som blomstrer i feriehagen, og som "greier seg selv".
    Kos deg med luking og nyt feriehagen.:-)

    SvarSlett
  2. Skikkelig artig primula, ligner ikke akkurat veldig mye på slektningene sine, ikke de jeg har i hvert fall. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Hei! Så artig at du også har orkideprimulaen:) Mine er snart fem år gamle, og jeg fikk høre at de ville forsvinne fort ut av hagen. I år er de høyere og flottere enn noen gang. Men de kan jo forsvinne neste år likevel da..
    Liker veldig godt Veronikaer. Nyt helgen du også.
    Ha en fin sommer!

    SvarSlett
  4. Den gylne daglilja var nydelig. Her burde det også lukes, men det er så mye mygg, så jeg venter litt...

    SvarSlett
  5. Orkideprimula har jeg aldri hatt. Den er nydelig! Så spennende det må være at du aldri vet helt hvilken blomstring du får med deg I feriehagen. Hos meg er alt litt sent ute I år. Georginene mine er heller ikke helt igang enda.

    SvarSlett
  6. Forsinket takk for kommentarer :) Sommeren går sin gang, snart er jeg på plass i feriehagen igjen.

    SvarSlett