mandag 2. november 2015

Høstro i feriehagen

Det er en egen stemning i feriehagen i disse dager. Selv om det meste gjør seg klar for vinteren, er det ennå mye å studere.


Frø er ennå i ferd med å flytte hjemmefra. Akkurat disse er Geitrams, og selv om de jo dukker opp uansett hva gartneren foretar seg, ble det dessverre ingen utflytting for akkurat disse.


Solen står lavt, og på ekstra flotte høstdager kastes lange skygger gjennom hele hagen.


Kuletistlene er flottest som blå, men de beholder sin prydverdi akkurat så lenge de får lov til å stå.


Om det var kaotisk i bedene i sommer, så er det i alle fall det nå. Men tenk, det er en ro i hagen som gjør at alt skal få hvile helt til våren. Jeg klipper vekk minst mulig før vinteren, planterestene gir god beskyttelse for kulden, men også mot rådyrgnafs når vi nærmer oss våren og de tidligste skuddene titter opp.


Frøstander etter diverse løkplanter rydder jeg vekk. Vil ikke ha sånne over hele hagen, selv om jeg trodde at jeg ville det for bare et par år siden...


Vinterløken har gått i bakken, men det er stadig nye blad på vei opp. Denne er grønn det meste av vinteren, og en velvoksen plante kan høstes kan høstes lenge ennå.

God november!

6 kommentarer:

  1. Høstro........ordet høres beroligende ut Bille :-)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg synes at forfall i hagen er vakkert. Liker godt at nå er det en pause en liten stund. Begynner å så i slutten av måneden.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  3. Høstro, mm - jeg har tenkt jeg skulle luke det jeg ikke har gjort i sommer, men har ikke begynt ennå... Høstroen kommer når tælan kommer.

    SvarSlett
  4. Kjempefint det øverste frøbildet.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Fine bilder fra novemberhagen din, jeg lar også være å klippe ned før til våren.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Jo, det er vel ennå litt som skulle vært gjort, men når dagene er korte og det er november, er det en nesten grei unnskyldning til å la alt vente til våren. Jeg *trodde* at jeg skulle luke, men har bare ryddet litt. Med så mye høstløv i bedene er det bedre at planttene får beholde alt som vinterdekke.. Jeg har noen staudepotter stående fra i fjor som ikke har spirt, så jeg tror ikke jeg skal så før til våren. Siden både Dahlia og Blodbeger overvintret i bedene, var kanskje siste vinter i mildeste laget for noen av føene.

    SvarSlett