onsdag 25. september 2013

Første solsikkeerfaring

I år vokser det Solsikker i feriehagen for aller første gang. Det blåser litt til tider og da er det ofte litt trøblete med veldig høye planter i bedene som stort sett ligger utsatt til. Derfor var denne lekre saken midt i blinken!


Helianthus annuus 'Teddy Bear' blir nemlig bare ca 40 cm høy. Den ble ekstremt frodig og fin med kraftig grønt, og med flere blomster på hver plante. Den dekker bakken veldig bra! Verken Helene harefrøken eller sneglene brydde seg om 'Teddy'.

Bildet er tatt i august, da var de første blomstene nettopp sprunget ut - selv om jeg nok tror de ble enda mer fluffy etter hvert. Nå håper jeg at det ble endel frø sånn at jeg kan gjenta 'Teddy' til neste år. Det er vel ikke så lett å bestøve en så fylt blomst, så jeg skal kanskje ikke ta noe for gitt.

Har du en solrik balkong og har erfart at de vanlige solsikkene blir vel høye og slengete, kan kanskje 'Teddy Bear' være noe å tenke på? Du trenger ihvertfall bare én plante pr krukke, og oppbinding er helt unødvendig...

8 kommentarer:

  1. Flott tips Bille! Jeg har samme problemet som deg at det kan være litt vanskelig med for høye blomster grunnet vind, så Teddy var jo et flott alternativ til vanlige solsikker! :-)
    Ha en fin dag.
    Stein

    SvarSlett
  2. Det var en flott Solsikke "Teddy" fra feriehagen din. Jeg har ikke våget meg på Solsikker for jeg har en ide om at sneglene liker dem, så dette var et godt tips.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Teddy var kjempefin! Kjekt med noen frodige planter som ikke blir så høye.

    SvarSlett
  4. Hei! Den er kjempefin. Liker så godt den intense og varme gulfargen. Tok mange frø i fjor, men glemte å bruke dem. Så jeg kjøpte nye i våres! Nå blomstrer de både i krukker og i jorda! Kanskje du kan prøve dem på balkongen neste år? Anne

    SvarSlett
  5. Riktig flott sikke dette. Jeg elsker solsikker, de gjør meg glad :)

    SvarSlett
  6. For en fin og lodden Teddy! Supert tips. Mine ligger for det meste duknakket mot bakken og det er jo slett ikke sånn det skal være. Synes for øvrig du skal prøve deg på en syrinhortensia på balkongen;) Alternativt er du velkommen til å plante en i bakgården vår:)

    SvarSlett
  7. Hvor er den dog fin, tæt og dejlig gul.

    SvarSlett
  8. Takk for kommentarer! Ja, denne ble jeg litt glad i, kanskje den også kan brukes til "kommende bed-utvidelser", siden den er nokså dekkende og sannsynligvis fortrenger det meste av gressplanter etc.

    SvarSlett