lørdag 3. september 2011

Feriehageprosjektet som snek i køen

Jeg hadde flere konkrete prosjekter i feriehagen i sommer, men det blir jo ikke alltid som man hadde tenkt. Nå kan jeg kanskje skylde litt på kuling og regn (men aller mest på meg selv) - dagene suste i alle fall av gårde med vinden, og plutselig måtte planting av alle sådde og innkjøpte planter rykke helt foran i køen. Det ble jo en del potter i løpet av sesongen, men akk - ingen bed å ha dem i.

Jeg har en nokså romslig plen med nokså mye sol, og "lite vind på gode dager". Langs den ene lengden går et solid gjerde, og her har jeg fra før en buskrekke med diverse stauder i forkant. De nye bedene er egentlig en utvidelse av staudedelen av det lange bedet. Plenen har jeg på sikt tenkt å fjerne helt, for å lage til en sittegruppe med mange bed og stier rundt omkring. Og ja, jeg har laget flere skisser, men innser at det er en nokså stor jobb når jeg jo er på stedet maks 3 ganger i løpet av sesongen og ikke nødvendigvis så lenge om gangen. Så det vil nok ta noen år å komme i mål. Denne gangen ble det avvik fra planene allerede ved første spadestikk. Hva skal man vel med planer? Jeg tror faktisk den nye planen blir bedre, med mindre jeg finner på enda flere avvik neste gang. Det blir i alle fall mange flere bed enn jeg har planter til, og jeg vet heller ikke helt hva jeg skal ha hvor. En drømmesituasjon for en hageglad, er det jo egentlig :-)

Når jeg planter, prøver jeg å ta hensyn til hva hver plante liker av lys, vann og jordtype. Det blir jo aldri perfekt, men det er greit å ha en viss tanke rundt dette (særlig når noe ikke lykkes). Da må det leses litt, men når panikkgraving og -planting nærmer seg, går det som det må gå, fort og gale i to nye kaosbed...

I de nye bedene er det bl.a. dagliljer, høstfloks, flekktvetann, purpuralunrot, klematisakeleie, lerkespore, geranium, stjerneskjerm, orientkongslys, nattfiol og duehode. Også noen rester av sommerblomster. Og en pose fylt med diverse stauderøtter fra Marios hage - tusen takk! Og sikkert noe jeg ikke husker.

Jeg har tidligere brukt både duk og aviser i nye bed, men er kommet til at det er mye raskere å luke når jorden kan krafses i uten å ta hensyn til fremmedelementer. Ja til fri jordkrafsing! Så denne gangen har jeg bare snudd torven, og så får jeg ta en opprydningsrunde i høst. Jeg tok selvsagt ikke bilder etter at jobben var gjort, men siden mange planter er små gir det bedre dokumentasjon for min egen del å se pottene.

Mer fra feriehagen i tiden framover. God helg så lenge!

4 kommentarer:

  1. Kjenner til det problemet hvor dagene bare forsvinner, og det i en fei :o)
    Har noen bukser jeg kjøpte i Juni der b are halvparten kom ned i jorden før ferien, resten står enda vedsiden av huset og venter på å få komme ned i jorda. Målet mitt er og gjøre det før frosten kommer :o)

    Ønsker deg en flott uke
    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg synes du har vært riktig dyktig! Når våren er der synes jeg at jeg har et hav av tid og faller lett for fristelsen til å handle både det ene og det andre uten å vite helt hvor jeg skal ha det!Så det står planter her hos meg enda og venter på å komme i jorden. Jeg venter på litt bedre vær men må vel snart bare gå ut å grave uansett vær! Hege

    SvarSlett
  3. Jeg liker best å annlegge bed på sensommeren eller høsten...kanskje for da har den værste kjøpetrangen gitt seg:) og det blir lettere å begrense seg+ at det alltid er gode tilbud.
    Du har fått deg fine bed...virkelig jobbet :))

    SvarSlett
  4. Takk for innspill, kjekt at andre også kommer litt i tidsklemme. Nå overlever vel mange busker og stauder en vinter i potte, men man får jo et godt forsprang ved at de heller etablerer seg i skikkelig jord. Er litt spent på hvordan det har gått med nyplantingen, for tørt har det ihvertfall neppe blitt.

    SvarSlett