mandag 24. juni 2024

Midtsommer på grønn balkong

Årets sesong her på Skyggebalkongen blir litt annerledes enn den pleier. Det skyldes at beplantningen er hakket mer kaotisk enn vanlig, krukkene er fullere og noen sorter ble ikke engang priklet før frøplanteklumpen ble plantet ut med usedvanlig hard hånd.


Resultatet er en ganske frodig og foreløpig utelukkende grønn balkonghage. De siste ukene har det vokst bra - bildene er nok allerede et par uker gamle. Jeg har vært i byen og passet på med vanning og dusjing. Siden balkongen er overbygget er det viktig å bidra med litt vått.


Trauet pleier å huse Petunia, men i år ser det mer ut som en overgrodd kjøkkenhage. De høyeste er Ringkrage som etter hvert kommer med blomster i ulike farger. De ble vel høye, men det får gå. Det er en del knopper, men nå reiser jeg til feriehagen så det er ikke godt å si om det vil bli blomstring. Enten er de avblomstret når jeg returnerer, eller så får plantene dånedippen mens jeg er borte. Eller så går det helt fint.

Jeg har erfart at det noen ganger er lettere å holde liv i planter uten vanning hvis man bruker kun en sort per krukke. Så snart man blander, vil minst en av sortene bruke opp det vannet som den mest beskjedne planten ville trengt for å holde seg fin. For de er jo ikke like grådige, eller skal vi si drikkfeldige.

Krysser fingre og grønne tær for at det fortsatt er fest på Skyggebalkongen nåre jeg returnerer!

Nyt midtsommeren der du er!

1 kommentar:

  1. Alltid noe herk det med vanning, men foreløpig ser det nå veldig frodig ut. Ha det fint i feriehagen, hilsen Ingeborg

    SvarSlett