tirsdag 30. april 2024

Ny balkongsesong i farta!

Og jeg som omsider har tatt nakketak på meg selv, ristet litt, og endelig skulle feire sesongstart her på blogen... Og så er det ikke lenger mulig å laste opp bilder... Jeg er klar over at blogging er litt gammeldags, så hvorfor Blogger har bestemt seg for å gjøre om på det tekniske vedr bildeopplasting skjønner jeg ikke helt. Kunne muligens bare fått være som det var?


I alle fall, sesongen er rett rundt hjøret, frøplantene fryder seg som vanlig og balkongeieren er også i ferd med å tre ut av mørketiden. Men det blir liksom ikke helt det samme uten bilder. Får prøve igjen senere...

Neste dag 
Se der ja, Blogger må ha lest klagingen min i går og rettet feilen (særlig...). Nå funker det i alle fall.

Sesongstart har pågått siden før påske, og på undervanningsbrettet i kjøkkenet strutter nå et hav av småttiser som lengter ut. Gløden hos meg er en anelse blassere enn i fordums tider, men så er det jo heller ikke mange planter som skal til for å pynte litt her på Skyggebalkongen. Det er tradisjon at alt kommer fra egen såjord, med lett innfyll av utflyttede stueplanter etter hvert som sesongen går seg til.
 

Det er faktisk ikke mange uker siden det meste på balkongen var dekket med snø. Den lille potten midt på bildet er påskeliljefrø fra feriehagen, et prosjekt som aldri lykkes men som jeg ikke helt greier å gi slipp på. I år blir det forresten første gang på mange år at det ikke blir Petunia på balkongen. Jeg hadde rett og slett gått tom for frø. Men - egentlig så er det jo ikke så farlig.

Det som er sådd er: Ringkrage, Nemesia, to sorter Atlas (Sommer azalea), Prins Gustavs Øye, og Kanarikarse. Sistnevnte var restefrø som det ikke var noe futt i, så uten Blodbeger blir det dårlig med klatrere i år.

Og mens jeg lekser opp disse sortene slår det meg at jeg jo kjøpte frø i fjor som ikke er med på sålisten. Hva i all verden skjedde med de frøene jeg faktisk hadde tenkt å så? De kan ikke være langt unna, men  hvor? Har vel lagt dem på et lurt sted som jeg ikke lenger husker. Toget er gått for de fleste, men kanskje var det faktisk Petunia, eller noe annet som spirer lynraskt, i den bunken?

Hm... i dag må det bli skattejakt...

2 kommentarer:

  1. Godt det ordnet seg med bildene, hadde problemer her også, men etter et par uker med en rar måte å laste opp bilder på, så gikk de heldigvis tilbake til det gamle. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fortsatt litt merkelig her hos meg, den nye måten å gjøre det på kommer og går. Fant et tips om å bruke en nettleser som jeg vanligvis ikke bruker til å laste opp bilder, men i dag fungerte det greit med gamlemåten på vanlig nettleser, så kanskje det har ordnet seg.

      Slett