lørdag 11. juli 2020

Uønskede iris-gjester

Jeg er forlengst tilbake i byen for noen dager og snart kommer det innlegg fra Skyggebalkongen igjen. Men først et kjapt innsmett fra feriehagen - med spørsmål til kloke hoder der ute: hva er dette?


Litt vanskelig å se på bildet, men på disse irisene var det rikelig med insekter som jeg ikke har sett tidligere år. Blomstene pleier å åpne seg helt fint, men i år ser det ut til at besøket setter en stopper for blomstringen. Jeg reiste til byen like etter, så fikk ikke studert det videre forløpet, men det så ikke helt lovende ut.

Insektene er ganske store, men ettersom de var oppmerksomme på meg og var raske til å gjemme seg på motsatt side av knoppen når kameraet nærmet seg, var det vanskelig å få dem i fokus. Men de bare flyttet seg raskt, de tok ingen vinger fatt. Du ser tre av dem på bildet; relativt lange kropper, lange bein og lange følere. En anelse større enn hva jeg kunne forvente på en sånn knopp...

Jeg har Iris mange steder i hagen, også denne sorten "White Swan", men har ikke sett disse gjeste på andre planter som forøvrig har blomstret som vanlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar