søndag 13. oktober 2019

Sesongslutt i skyggen

Det er vel ikke bare her på Skyggebalkongen at sesongen nærmer seg en avslutning, men forhåpentligvis har du hatt noen flere høydepunkter på veien hit. Og kanskje har du fortsatt noen slengere som ikke helt vil gi seg?


I år ble det faktisk ingen stor fest på balkongen. Jeg er jo klar over at siden jeg kun hadde planter som jeg har hatt tidligere år, uteble både spenningskurven og wow-ene. Har vel knapt gått og ventet på at knopper skulle åpne seg, og da forsvinner jo litt av magien, synes jeg. De fleste balkongbeboerne maktet ikke engang å skjule jorden i krukken sin. Hengepetuniane har oppført seg rimelig bra, da, det skal de ha.


Stokkrosen (Alcea rosea 'Majorette') forble et mysterium gjennom hele sesongen. 4-5 eksemplarer ble plantet ut i vår og noen planter gikk ut i løpet av sommeren, men flere holdt stand rimelig lenge. Men blomstring ble det ikke! Ikke så mye som en eneste liten knopp. Ennå er den mest standhaftige frodig og fin i bladverket, ja det ser jo faktisk ut som om den pønsker på en overraskelse eller to. Men nei, det er bare grønt, ingen knopp.

Når planter får for mye eller feil næring, produserer de grønt istedet for blomster. Det er vel Nitrogen man skal være litt obs på. Kanskje skal Stokkrosen ha enda skrinnere forhold enn her hos meg? Jeg plantet denne i feriehagen også, og der vet jeg ikke om de som står i bed har blomstret, men den som havnet i en krukke på nordsiden av huset hadde bristeferdige blomsterknopper da jeg var der i slutten av august. Så primadonnanykker kan det nesten ikke være...


Jeg trøster meg med en aller siste, nesten glødende vakker Zinniablomst. Zinniaene har vært årets vinner, bare litt synd at de ikke er kraftige nok til å dekke plantebordet alene. Forskjellige farger ga et bittelite spenningsmoment, men jeg kommer nok ikke til å gjenta Zinnia neste år.

Kanskje det er på tide å ta spenningen tilbake ved å fylle Skyggebalkongen med sorter som den aldri har sett før...

Fin søndag!

6 kommentarer:

  1. Jeg hadde en svart stokkrose som stod i mange år før den plutselig begynte å blomstre. Fant aldri ut av det, og den kom ikke tilbake etter blomstring. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, håper jeg slipper å ta vare på den i mange år da. Funker nok bedre i et hagebed enn her på balkongen. Har forøvrig lest at de kan blomstre mange år hvis de klippes ned på riktig tidspunkt.

      Slett
  2. Men da er det bare å sette i gang planlegging av neste sesong, da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, tror faktisk at uansett hva jeg finner på så vil det toppe 2019 :)

      Slett
  3. Regner med du veit at storkoser blomstrer på andre året? 😉

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, ja det visste jeg visst (men husket ikke på nå). Men denne blomstret første året i feriehagen, så kanskje det er en eller annen sort? Uansett, takk for påminnelsen, da kaster jeg ihvertfall ikke planten på balkongen før jeg ser om den kommer igjen :)

      Slett