lørdag 25. mai 2019

På tide å komme seg ut i det fri

Årets balkongplanter står ennå på kjøkkenet. Frøene ble sådd lovlig sent, mest fordi påsken var så sen, men også fordi jeg ikke pushet seansen noe særlig. Ikke så mye nytt i år, men mer av det som ble sådd i fjor.


Nå er de aller fleste forlengst klare for utplanting. Også det litt etter skjema.

Zinnia 'Thumbelina' (Frøkenhatt) fikk veldig god spireprosent, selv om frøene er et par år gamle. Denne sorten kan bli blomsterrik, men blomsterfargene er ganske duse og blomstene blir heller ikke så store.

Også Prins Gustafs Öga (Nemophila menziesii) har spirt veldig bra, og det er ikke sikkert at jeg jublet av den grunn, for denne ble ingen stor suksess i fjor. De tørket lett, så de rakk knapt å komme i blomst. Men - sommeren 2018 var ekstrem varm og tørr, så kanskje det blir andre boller i år...


Fullt så ivrige var ikke Praktpetunia 'Flambe Cascade' (Petunia x hybrida). Frøene spirte sent, og har vokst senere enn tidligere år. De er så vidt store nok til å plantes ut, og jeg vet jo at de sannsynligvis vokser kjapt når de først kommer i gang. Denne har jeg hatt mye av i mange år, bare åtte planter i år blir faktisk litt nedtur.

Så, nå vet jeg hva jeg må gjøre i helgen. Alltid stas å fylle Skyggebalkongen med småplanter :)

God helg!

2 kommentarer:

  1. Du er ikke alene om å være litt sent ute med sommerblomstene. Jeg klarte ikke engang å få sådd Zinnia. Men det blir vel nok allikevel, til å fylle potter og det som måtte oppstå av ledige plasser i bed. Får virkelig mye for pengene ved å så selv. 12 Bacopa og samme antall blodbeger, for eksempel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Trøsten med å være litt sent ute, er jo at med litt flaks varer blomstringen litt lenger :) Ja, jeg ville aldri kjøpt like mange ferdige planter. Å så selv er økonomisk, men det er jo også en spennende prosess å følge veksten. Nå er alt ute på balkongen, og sommeren må bare komme!

      Slett