torsdag 13. oktober 2011

Status på balkongen

Selv om nettene nærmer seg frysepunktet, er det en god del grønt her på Skyggebalkongen. Ennå er bladverket på Prydtobakken (Nicotiana) frodig og fint, og ennå er det ikke tegn til blomstring. Og det kan være like greit, nå er det uansett for sent.

I en av krukkene ble det plantet ymse stauder fra miniprosjektet. Den krukken ble dessverre nærmest dekket av Prydtobakkens gigantiske blader, så småplantene strøk med en etter en der i tussmørket. Men nå som jeg løftet litt på bladene, fant jeg faktisk at en Gravbergknapp (Sedum spurium) hadde holdt koken (bildet under). Den er vesentlig større enn like gamle frøplanter som ble sådd i feriehagen, så kanskje kan den dukke opp igjen til neste år?



Villpoppelrosen (Lavatera thuringiaca) ser ut til å være ferdig for i år, den har holdt seg ganske bra selv om jeg tror den blomstret lenger utpå høsten sist jeg hadde den på balkongen. I feriehagen var det ennå blomstring. Kanskje den fikk for god jord her på balkongen? I år har jeg den i to krukker, og nede ved roten i den ene er det kommet en flott bukett med småblader, se bildet under. Jeg håper at det lover godt for overvintringen. Planen er å sette en krukke i boden, og la den andre overvintre på balkongen.


Flittiglise (Impatiens) var en ny balkonggjest i år. Jeg sådde to sorter, og en av hver ble satt på balkongen, mens en av hver også ble stående i vinduskarmen inne. Plantene inne har nok blitt størst og blomstret best, men den ene på balkongen holder det fortsatt gående - til tross for at også den har hatt en skyggefull tilværelse under et stort Prydtobakk-blad. Det er ennå noen knopper, så hvis frosten drøyer litt, kan det vel bli noen flere blomster?

Tidlig i sommer kjøpte jeg en flott trøste-Chrysanthemum. Den samme som ble fotografert i dette innlegget. Etter hovedferien var den svært redusert, så jeg klippet den nesten helt ned, og i løpet av sensommeren har den vokst seg grønn igjen, men ikke kommet med ny blomstring. Nå er det faktisk en knopp på gang, tenk så flott sesongavslutning hvis den rekker å åpne seg!


For sesongen var ikke HELT over på balkongen, likevel... og ennå har jeg ikke vist bilde av Villvinen... det sparer jeg nemlig til helgen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar